FUEL


Závodní žánr mě zavedl k rozlehlé hře FUEL od Asobo Studios. V téhle hříčce je „svět” v rukou matky přírody, která si dělá, co chce. Inu i tak se najde parta šílenců, kteří hodlají se svými vehikly poměřit síly v již tak zdevastované krajině. Proč jsou ochotni riskovat a proč krajina vypadá, jak vypadá, bylo podivným způsobem utajeno. Bránit se nebudu a hned zavítám do prvního kempu, což je místo všeho dění, kde sídli i ostatní závodníci a odkud se vlastním způsobem nebo importováním vydáte k dalšímu závodu. Herní mapa o neuvěřitelné rozloze 14400 čtverečních kilometrů je rozdělena do dalších 19 oblastí, které si postupem kariéry zpřístupníte.
S čím vyrazíte na závod je na vašem výběru a finanční částce, která není v podobě peněz, ale FUEL bodů. Na výběr bude přes 70 vehiklů různých tříd. Kromě jejích získávání v závodech ještě odemykáte potisky laku nebo nové hadry na závodníka. Jak bylo řečeno, v každé oblasti se nachází stanoviště, jakmile v jeho okolí vyhrajete postupně všechny závody, získáte tak hvězdy pro postup do další oblasti. Přístup máte okamžitě všude, ale závodit můžete tam, kde aktuálně „kempíte”. Ve volné jízdě můžete dojet k viditelným závodům nebo prohledávat okolí a hledat nové. Mě se osvědčilo se na závody importovat. Stereotyp tady rozhodně neplatí. Jedete-li v motorce, podruhé už jedete v MonsterTrucku. Vehikly jsou až někdy scifi, nitro si hra diriguje samo. Módu pro závod je dostatek a nenastane, že by se kopírovaly, ono by ještě chybělo kopírovat vlastní hru co? No ale zpátky, zahrajte si závody na kola, eliminaci nepřítele, což v praxi znamená dohnat ho a vrazit do něj.
Setkáte se i se závody na čas nebo s checkpointy. Zajímavý je i závod, kde cílem je předběhnout vrtulník a projet cílem dříve, ale při tom vás zpomaluje nepříjemný terén. I když se závody často opakují, odehrávají se v jiném prostředí a je to zase jiný zážitek. Napomáhá tomu i různorodé počasí a doba. Jet ve vichřici nebo bouřce, či dokonce v tornádu, které efektně likviduje okolí (viz video) je zážitek k pohledání. Velmi jsem si oblíbil navigaci, která ukazuje směr, jak by měla i s vyhnutím se překážky. V závodu, kde stačí dojet jen do cíle, ji doporučuji vypnout, zbytečně prodlužuje jízdu. Hra byla primárně vyvíjena pro konzole, což se podepsalo na ovladatelnosti, a to velmi negativně. Že půjde o arkádu, bylo bezpochyby. Že půjde o jízdu na ledě je už špatně. Automobily doslova kloužou, jsou těžké, ať jedete po čemkoliv. Přesně vím, co mi to připomíná, ale kde to díky koridorové trati nevadilo, tím počinem je PURE, závody čtyřkolek, plné triků. Do této hry se tento jízdní model nehodí a na PC jakbysmet. Po překousání se tímto ovládáním narazíte na problém číslo dvě. Grafika by si zasloužila lepší zpracování. Vidět doskakující objekty a slabé textury je srážející, i když v poměru s rozlohou člověk váhá, zda by se větší dohlednost neprojevila do HW nároků. Fyzika, jestli ve hře nějaká je, není k zahození. Působivě vypadá zaneřádění laku od bláta, které jde projetím kaluže pěkně očistit. Co je zase zcela naopak je model poškození. Ten vlastně není žádný nebo ho ani nespatříte, jedině otevírající se dveře a to musíte pěkně dupnout do stromu.
Co je ale ještě více neúnosné, jsou zvuky, jak soundtrack o deseti písních, což je opravdu nedostačující k tak rozlehlé hře, tak pazvuky při haváriích a vehiklů samotných. Časem si začnete zvykat, ale takhle na hru brzy zapomenete. Hru zachraňuje tvorba vlastní trati a nekonečný multiplayer, díky službě Games for Windows Live můžete sbírat achievementy a prodloužit si tak herní dobu. Hra je rozdělena do dvou kolejí, to co autoři slibovali a to co vynechali. Nechat si ujít příběh je jedna věc a udělat nekonečný prostor ta druhá. Buď autoři neměli prostředky, nebo byli nuceni z hry některé mechanismy vynechat. Docílili jednoho, zápis do Guinnessovy knihy rekordů. A u mnoha dalších do propadlin závodních her.

Mohlo by se vám také líbit